Hem   Illustrationer   Loggor   Bio   kontakt  
Headbanner
SimpleViewer requires JavaScript and the Flash Player. Get Flash.
 
 

Våra Logotyper och priser

Vi har tre logotyppaket du kan välja mellan.


Paket 1:

Du
har redan en Logga men behöver få den vektoriserad, uppdaterad och uppfräschad
I paketet ingår också: Fria ändringar och en nöjdhetsgaranti.

Paket för dig som redan har en logga som du är helt eller delvis nöjd med, men som du behöver få gjord i vektorgrafik. Om du önskar kan du även samtidigt få den uppdaterad och uppfräschad med önskade val, så att den får ett mer professionellt uttryck som passar idag.
Du får din logotyp omgjord i vektorgrafik (självklart efter dina önskemål).
Du får ”fria ändringar” vilket betyder att vi jobbar på din logotyp tills att du är helt nöjd med den.
Den färdiga logotypen får du sen i de vanligaste filformat du kan tänkas behöva för professionell återgivning till tryck och Internet. Självklart kan du även få den i ytterligare andra önskade filformat.
Dessutom ingår en pengarna-tillbaka-garanti. Det innebär att skulle du mot förmodan trots allt inte vara helt nöjd och vill avbryta projektet så går det bra, du får då tillbaka hela summan du betalt in. Således riskerar du alltså inte en enda krona.

PRIS: 2 499:- (exkl. moms)

Paket 2:
Du vet redan ungefärligen hur din logga skall se ut. Du behöver bara någon som skapar den och ger den ett professionellt uttryck.
I paketet ingår också: Fria ändringar och en nöjdhetsgaranti.

Paket för dig som redan har en färdig idé till logotyp och vet vad du vill ha. Men som du behöver få hjälp med att få skapad i vektorgrafik.
Det bästa är om du redan har en skiss av något slag på din idé, men det går också bra med enbart en beskrivning. Något som också fungerar bra är om du har en bild på en logga som du gillar och där du gärna ser att din egen logga skall likna (inspireras från).
Du får din logga helt, eller om du vill delvis, skapad utifrån dina egna önskemål. Logotypen får du sen i de vanligaste filformat du kan tänkas behöva för professionell återgivning, samt andra önskade filformat.
Dessutom ingår en pengarna-tillbaka-garanti. Det innebär att skulle du mot förmodan trots allt inte vara helt nöjd och vill avbryta projektet så går det bra, du får då tillbaka hela summan du betalt in. Således riskerar du alltså inte en enda krona.

PRIS: 3 499:- (exkl. moms)

Paket 3:
Du är osäker på hur du vill att din Logotyp skall se ut och vill gärna ha flera professionella designförslag att välja mellan.
I paketet ingår också: Fria ändringar och en nöjdhetsgaranti.

Alternativet för dig som behöver en snygg logotyp, men som är osäker på vad du vill ha eller vad som passar ditt företag.
Du får några frågor gällande ev. önskemål, smak, men också frågor gällande branschen, företaget, dess mål och dess kunder etc. Svaren sammanställs och utifrån det skapas sedan designförslagen. Du kommer att få mellan 3-7st. snygga, genomtänka logotypförslag som är speciellt skapade och framtagna åt ditt företag. När du väl valt ett förslag jobbar vi på den tills du är helt nöjd med den. Skulle inga av förslagen passa, skapar vi nya åt dig.
Du får ”fria ändringar” vilket betyder att vi jobbar på din logotyp tills att du är helt nöjd med den.
Den färdiga logotypen får du sen i de vanligaste filformat du kan tänkas behöva för professionell återgivning till tryck och Internet. Självklart kan du även få den i ytterligare andra önskade filformat.
Dessutom ingår en pengarna-tillbaka-garanti. Det innebär att skulle du mot förmodan trots allt inte vara helt nöjd och vill avbryta projektet så går det bra, du får då tillbaka hela summan du betalt in. Således riskerar du alltså inte en enda krona.

PRIS: 5 499kr (exkl. moms)


Vi erbjuder även högkvalitativa illustrationer i olika stilar och till olika ändamål.

Grafisk profil – en viktig del av identiteten

Företagets visuella identitet består av den grafiska profilen. Den i sig består förutom av loggan som är central, även av en genomtänkt design i form av regler kring hur färger, typsnitt, placeringar skall göras så att man alltid känner igen företagets identitet. Den grafiska identiteten skall gå som ett rött snöre genom alla områden och platser där företaget syns – broschyrer, webbsidor, annonser, bilar, visitkort, brevpapper etc. Risken om den inte känns igen är bl.a. att kommunikationen misslyckas och ev. information inte når fram.

Grafisk Profilpaket

Vad som ingår är designade original för:
1. Kuvert C4
2. Kuvert C5
3. Visitkort - 90 x 55 mm (upp till 5st. personnamn och personinfo)
4. Brevpapper A4

PRIS: 1499kr (exkl. moms) OBS! Priset gäller om du samtidigt också beställer något av ovanstående Logotyppaket. I annat fall kostar Grafisk profilpaket 2 998:-

Professionella logotyper

Logotypen är företags ansikte utåt och är något som skall helst återspegla antingen vad företaget står för, eller vad det erbjuder. Den skall helst kännas igen och kommas ihåg. Men det är också ett stort plus om den även är tilltalande, skapar uppmärksamhet och sticker ut i mängden av alla miljontals loggor som finns. För risken är ju annars att ens logga bara försvinner i mängden av liknande loggor och därför glöms bort. Man skall heller inte glömma att rätt logga i en del branscher på egen hand även kan generera nya kunder. Potentiella kunder ser på en logotyp och skapar utifrån den sig en bild av vad man kan förvänta sig av företaget. En tråkig och ful logga kan alltså förknippas med ett tråkigt, oengagerat och trött företag. Medan en snygg och färgglad logga istället kan tolkas som att det är ett företag med energi och kraft.
Som du förstår är därför valet av logga viktigt – skall du ha en logotyp som är enkel, stilren med få färger, eller skall du ha en mer avancerad logga med fler färger och detaljer? Det som avgör detta är dels hur du vill att företaget skall bli uppfattat, dels vilken bransch man är i, dels vad man skall använda den till, men främst är det ett personligt val. För i slutändan handlar det ändå om vad DU anser är rätt logotyp för DITT företag.

Att köpa logotyp idag kan både vara kostsamt och knepigt. Vänder man sig till reklambyråer så kan kostnaden bli mycket hög. Men är de bättre då? Nej, är det korta svaret. För sanningen är att reklambyråer ibland även anlitar mig och andra designers för att ta fram logotyper åt dem. Logotyper som de i sin tur sen säljer vidare till sina kunder, men då till ett betydligt högra pris. Men varför är då reklambyråer dyrare om det egentligen är ”samma” logotyp man får? Anledning är att en reklambyrå har högre kostnader som måste täckas. Skalar man bort alla dyra lokalhyror, anställdas löner, kundmöten och andra kostnader så behöver en logotyp faktiskt inte kosta så mycket. Så varför då betala mer än vad du egentligen behöver? Hos mig behöver du aldrig betala mer än mellan 2 499-5499:- för en unik, genomtänkt och professionellt framtagen logga i vektorgrafik.

Hur ser bra företagsloggor ut?

En del som sysslar med företagsloggor i Sverige säger att de skall vara enkla och avskalade. Jag tillhör de som istället utgår från vad logon skall användas till, samt att den är tilltalande att titta på. Det tycker jag är viktigt då den skall representera företaget, dig, personal, service och produkter. Med det sagt så betyder det inte att en stilren och enkel logga både kan vara snygg och helt rätt. Men man skall komma ihåg att kunder har lättare för att komma ihåg en logga som sticker ut, än en vardaglig mainstream logo. Och är det inte just det man eftersträvar med sin logga? Dvs. att den representerar företagets image, är snygg, samt att människor och företag kommer ihåg just din logga? För sanningen är att det idag finns miljontals liknande och tråkiga företagsloggor som ingen egentligen lägger på minnet och därmed lätt försvinner in i dimman tillsammans med alla andra liknande företagsloggor. För är man inte ett stort etablerat företag med en starkt inarbetad logotyp så kan det vara omöjligt att sticka ut och synas i mängden. Men en smart logga med det lilla extra kan ändra på det. Och det är just det där lilla extra som jag försöker få med i varje företagslogga som jag skapar.

Företagslogotyper - vad ska man tänka på?

Det man skall komma ihåg när det kommer till företagslogotyper är att dels titta på i vilka sammanhang kommer jag använda min företagslogotyp, samt vad det är man vill att den skall förmedla när andra tittar på den. För tanken är att företagslogotyper skall vara företagets ansikte utåt, och därmed är det viktigt att det blir rätt känsla som förmedlas.

Man kan använda dessa frågor som hjälpmedel för att veta vad det är för företagslogotyp man behöver.

Skall Logon broderas på tyger?
- Då skall man använda sig av en mer enkel design utan en massa detaljer, färger och övergångar. En bokstavslogga med ev. en symbol är tex. ett bra val.

Är det superviktigt att färgerna blir exakt desamma varje gång och man inte har lust att betala extra vid varje tryck? -Då skall man ha en stilren vektoriserad företagslogotyp med få pms-färger, helst bara tre-fyra färger och inga färgövergångar. Här är det bra att använda sig av PMS färger (Färgkoder för var och en färg) som då trycks var för sig. Då blir färgerna alltid desamma, men eftersom de trycks var för sig så kostar det också desto mer att trycka.

Skall man använda sin företagslogotyp till det mesta, men däremot inte få den broderad, och man dessutom inte är superpetig med att färgerna vid tryck måste bli absolut 100% exakta varje gång .
- Då är det en vektoriserad logotyp i cmyk-färger som man kan använda. Med den kan man köra på lite och göra en mer exklusiv logotyp om man vill, med många färger, färgövergångar och detaljer. Givetvis kan man även göra en enklare logotyp om så önskas.

Är man ute efter att göra en företagslogotyp med inslag som skall se riktigt verkliga ut, då finns det begränsningar för vad man kan göra i en vektoriserad bild. Ofta kan jag ändå gå ganska långt med att göra bilden/loggan verklighetstrogen - se alla loggor som finns på min hemsida, där i bland finns vissa verklighetstrogna gjorda i vektorgrafik. Men ibland beroende på detaljer och annat i bilden så går det bara till en viss gräns. Därför är det då bra att först fråga hur långt man kan gå med en bild innan man sätter igång.
Det andra alternativet är annars att göra logon/bilden i pixelgrafik. Då kan jag göra vilken bild som helst verklighetstrogen. Men eftersom den då är i pixelgrafik (uppbyggd av små färgpunkter) så kan man inte förstora bilden hur mycket som helst i tryck utan att rasterpunkterna syns, och därmed förstör skärpan i bilden, i detta fall då företagslogotyper.

Var uppmärksam på vad det är för logga du köper

I och med Internet har tillgången på loggor och logodesigners ökat lavinartat. Det har både sina för- och nackdelar. Det positiva för kunden är att priserna pressats ner. Det negativa är samtidigt att det nu även finns en hel del oseriösa aktörer på marknaden. Man hör ofta om företag och personer som i godan tro beställt och betalt för en logga, bara för att efter ett tag hamna i problem då det visar sig att den egentligen tillhör ett annat företag, ofta stationerat utomlands.
Man stjäl alltså någon annat företags logga och ändrar endast namnet till den nya kundens företagsnamn. Den icke ont anande kunden blir glad för den nya loggan, betalar pengarna och en tid senare när han hunnit arbeta in loggon – dvs. man har den på bilar, skyltar, dokument, kuvert etc. DÅ hör ett utländskt företag av sig och hotar med att stämma kunden för att den använder deras logga. Det kan bli kostsamt på mer än ett sätt – både juridiskt, men också för att man tvingas köpa nya logotyper och sen arbeta in dem på nytt. Ibland säljs samma logotype till flera olika kunder. Så låt dig inte luras av de billiga priser och löften om snabba loggor. Ta reda på om företaget är svenskregistrerat, hur länge det funnits och om det har fått in anmälningar eller klagomål.
Men viktigast av allt är att titta på det rent realistiskt – för skall man ta fram en originell logga med en unik symbol speciellt framtagen efter kundens önskemål, anpassat efter företagets image, bransch, affärsidé och målgrupp. Då tar det längre tid än en dag att få dessa förslag gjorda. Får man då dessutom flera förslag redan efter en eller två dagar, så bör man kanske se upp.

 

 

 

Välkommen att höra av dig med frågor eller beställning, antingen på
040-211493
eller via e-mail
info@dgl-design.se Du får svar samma dag

 
   

All Rights Reserved © Dan Larsson